mandag 13. september 2010

Nydelig fjelltur Katterat rundt

Katterat rundt er en klassisk fjelltur vinterstid for Narvik folk. Det er ikke like mange som går turen sommerstid. Trist for dem, for det er en fantastisk flott tur. Spesielt nå med sprakende høstfarger. Turen går på høyfjellet på grensen mellom Sverige og Norge. Nede ved kysten er det et fantastisk høstvær, så vi blir litt "lessen" når vi kjører mot Svenskegrensen og ser at det tåke som "tjukk ertesuppe". Vi bestemmer oss likevel for å gå, fordi Kari har GPS og jeg er lommekjent. Siden det er sol rundt området, håper vi solen klarer å trenge gjennom tåka.
Tykk tåke på Bjørnfjell. Her følger vi Rallarvegen et lite stykke.

 
Vi startet på Katterjåkk, så Riksgransen, videre mot Bjørnfjell stasjon, så opp i Grusgopa. Videre rundt fjellet Katterat og ned fra Katterjaurestugan tilbake til Katterjåkk.
Turen er godt beskrevet i boka På tur i NARVIK og omegn av Bjørn Forselv 

der dette kartbildet er hentet fra.
Som vi trodde så klarte solen å nå gjennom tåkehavet akkurat i rett tid til første matpause.

Fantastiske farger og nydelig skarp høstluft.
Utsikt opp fra Grusgropa ovenfor Brudeslørvann.

 
Fantastiske farger i solen på toppen av Branten.

 
Utsikt fra Branten mot Katteratvann.
Siste rest av tåken flyter som en elv i vinden opp fra Katterjåkkdalen over Katteratvann 
og ned i dalen mot Kattrat stasjon.

 
Vi er nesten nede ved Katteratvann.

 Tåkeelven flyter fremdeles i vinden.
Utsikt fra hytta til fam. Næsje mot tåkeelven som flyter ned dalen.
Vi har en fantastisk utsikt mot et utrolig vakkert værfenomen.


Da er vi straks nede ved bilen ved Consum på Katterjåkk.
De har marked der denne lørdagen og jeg benytter sjansen til å kjøpe meg 
nye hvite skinnvotter foret med kalveskinn Made in Finland. Mine gamle var helt utslitt. Det var de varmeste vottene jeg noen gang har hatt så 
jeg ble superglad for å finne nye.
Sender en stor takk til venninne Kari (",)
som hadde kontanter. Jeg hadde bare visakort og det kom jeg ikke langt med.

Husk at tiden ikke venter på noen.
Gårsdagen er historie.
Morgendagen er et mysterium.
Dagen i dag er en gave.

I går ble det maling ute. Må bare skynde meg å male før det blir vinter.
I dag øser regnet ned, da blir det tid til hobbypyssel igjen (",)
Ønsker dere alle en flott uke!
Klem fra

2 kommentarer:

Pinklady 68 sa...

Dette ble jo bare en fantastisk tur! Mange
Herlige naturbilder:-) Takk for at du deler:-)

Ha en fin og kreativ mandag!
Klem Laila.

Guro sa...

For noen fantastiske bilder du har tatt!
Det er kjempefint å være på fjelltur; frisk god luft og masse gode opplevelser.
Så utrolig koselig ut!
Klem Guro