lørdag 30. juni 2012

Kondolanse - Gode Ord i en vanskelig tid

Nedenfor har jeg samlet noen Dikt og Gode Ord som kan brukes i en vanskelig tid.
Kondolanser, kondolansekort, kondolanse dikt, kondolanse protokoll, kondolansehilsen, kondolanse ord, kondolanse sitat, kondolanse tekst, kondolanse vers.
....................
Below I have collected some poetry and kind words that may help at a difficult time .
( For English, press Google Translate and select Language)

Se også:

Bryllup - Dikt og Gode Ord
Konfirmanten - Dikt og Gode Ord
Barndåp - Dikt og Gode Ord
Nyfødt - Dikt og Gode Ord 
Bursdag - Dikt, Gratulasjon og Visdomsord 
Julehilsen - Tips på personlige tekster

Ingen er med oss for alltid
tiden forsvinner så fort,
men minnene får vi beholde
til lindring når savnet er størst.
 ....................

Vinden rider høyt på sky, 
over hav og land og by, 
stormen raser tung og hvit, 
sorg og død kom ikke hit. 

Noen kommer noen går, 
noen dør i livets vår, 
stjerner lyser hvite.
....................

Livet blir aldri
det samme igjen
når et kjært smil
har sloknet.
....................

If tears could build a stairway,
And memories a lane,
I'd walk right up to Heaven
And bring you home again.
....................

Those we love don't go away,
They walk beside us every day,
Unseen, unheard, but always near,
Still loved, still missed and very dear.
.....................

Vi bærer
ensomme sorger
som lever
sine egne ord....
....................



Den fyrste song eg høyra fekk, 
var mor sin song ved vogga.
Dei mjuke ord til hjarta gjekk, 
dei kunne gråten stogga.
....................

Remembering with you here
A life that was so dear
 ....................

Death leaves a heartache no one can heal,
Love leaves a memory no one can steal.
....................

Not ever gone,
Just moved on.
....................

Sorg er glede
pakket inn i tårer,
lengsel og smerte.
....................

"An angel in the book of life ,
wrote down our baby's birth
and wispered as she closed the book....
too beautiful for earth..."
....................

 "Skjønt jeg er død
gråt ikke så fortvilt
tenk ei på døden min
med sorg og frykt.
Jeg er så nær at hver av
dine tårer berører meg,
selvom du tror meg borte.
Men når du synger,
ler i gledens stund,
da letner sjelen min -
og flyr med deg,
vær munter, glad
for alt som livet gir deg.
Skjønt jeg er død,
din glede kan du gi meg."
....................

Hver gledesstund
du fikk på jord
må betales med sorg.
                 Bjønstjerne Bjørnson
....................

Words, however kind,
Can't mend your heartache:
But those who care and
Share your loss wish you
Comfort and peace of mind.
....................

Sometimes there are no words to say,
Only shoulders to lean on,
Hands to hold onto,
And hugs to comfort you as best they can.
I'm here for you. 
...................

Blåmann, blåmann, svar meg no,
mekra med ditt kjende ljod.
Ikkje enno bukken min,
må du døy frå guten din. 
....................

Øyet kan smile og munnen le,
men sorgen i hjerte kan ingen se.
....................

 Jeg er ikke der
Stå ikke ved min grav og gråt,
jeg er ikke der, jeg sover ikke
Jeg er vinden som blåser
Jeg er diamanter som glitrer i snøen
Jeg er solskinnet på det modne korn
Jeg er det milde høstregn
Når du våkner i morgengryet, er jeg der som
fuglenes sirklende flukt
jeg er de funklende stjerner som skinner om natten
Stå ikke ved min grav og gråt
Jeg er ikke der
Jeg døde ikke
                         Mary Frye
....................

  Du kan glemme den
du har delt  latteren med,
     men aldri den
du har delt gråten med.
....................

Livet er som en skoledag
med sorg og gleder som hovedfag
i gledens time vi har det best
i sorgens time en lærer mest.
....................

He Only Takes The Best
God saw she was getting tired
and a cure was not to be.
So he put his arms around her
and whispered: Come with me.

With tear-filled eyes we watched her
suffer and fade away
Although we loved her deeply
We could not make her stay

A golden heart stopped beating
hard working hands put to rest
God broke out hearts to prove to us
He only takes the best.
....................


"Det finnes et land
bakom tårer
hvor de vakreste
blomster gror
Hvor solen alltid lyser
og lykken og gleden
er stor
Det finnes et land
bakom tårer
hvor drømmen og framtiden bor
Hvor englene stille vokter
hver ufødte søster og bror"
....................


Stop all the clocks, cut off the telephone

Stop all the clocks, cut off the telephone,
Prevent the dog from barking with a juicy bone,
Silence the pianos and with muffled drum
Bring out the coffin, let the mourners come.

Let aeroplanes circle moaning overhead
Scribbling on the sky the message He Is Dead,
Put crepe bows round the white necks of the public doves,
Let the traffic policemen wear black cotton gloves.

He was my North, my South, my East and West,
My working week and my Sunday rest,
My noon, my midnight, my talk, my song;
I thought that love would last for ever: I was wrong.

The stars are not wanted now: put out every one;
Pack up the moon and dismantle the sun;
Pour away the ocean and sweep up the wood.
For nothing now can ever come to any good.
                                          by W. H. Auden
......................

"Det verste
er bitterheten
Det å slutte å elske livet
Det beste... det eneste
jeg kan gi deg nå
er min kjærlighet til livet."
....................

Vi kan leve våre liv
med ferdigmat, i ferdighus
og slå oss til ro med ferdigtanker
og satse på å bli ferdig i tide,
men i møte med døden
vil alt virke uferdig.
             Thor Sørheim
....................

"Fordi du varsom en sol
på min veiog lånte meg
litt av varmen din
og fordi du var søt
vil jeg takke deg
men mest fordi
du var til."
....................
"May the beautiful
memories that fill
your heart help to
bring you comfort"
....................
"Some people come into our lives
and quietly stay.
Other stay for a while,
leaving footprints in our hearts
and we are never the same"
....................

 Kondolansehilsen:

- Tenker på dere!
- Vi deler sorgen med dere.
- Våre tanker er hos dere.
- Varme tanker går til dere.
- Vår dypeste medfølelse.
- Savnet blir stor, men minnene vil vi ta vare på.
- Med all vennlig deltakelse.
- Ord blir fattige, men vi tenker på dere.
- Medføleles og omtanke i denne tunge stund.
- Vi sender varme tanker i sorgen.
- Der er i våre tanker.
- Vi deler sorgen med dere.
- Vi håper våre tanker varmer.

....................

Eg ser
Eg ser at du er trøtt,
men eg kan ikkje gå
alle skritta for deg.
Du må gå de sjøl.
Men eg ve gå de me deg.
Eg ve gå de me deg.


Eg ser du har det vondt,
men eg kan ikkje grina alle
tårene for deg.
Du må grina de sjøl,
men eg ve grina med deg.
Eg ve grina med deg

Eg ser du vil gi opp,
men eg kan ikkje leva
livet for deg.
Du må leva det sjøl.
Men eg ve leva med deg.
Eg ve leva med deg.

Eg ser at du er redd,
men eg kan ikkje gå i døden for deg.
Du må smaka han sjøl,
men eg gjør død til liv for deg,
eg gjør død til liv for deg.
Eg har gjort død til liv for deg.
Eg har gjort død til liv for de
                 Bjørn Eidsvåg



Varme tanker fra