lørdag 14. desember 2013

Verdens beste Brente Mandler med Kanel

For meg er brente mandler "et må ha" i julen :-)

Da jeg var liten jente, fikk jeg lov å stå på en krakk ved siden av komfyren 
å se mamma lage brente mandler. 
Måtte selvsagt stå stille som en mus, 
for dette var farlige varme saker!


BRENTE MANDLER MED KANEL

300 g mandler
150 g sukker
1 ts vaniljesukker
1/2 dl vann
1/2 ts kanel
2 ts smør

Jeg bruker jerngryte og flat tresleiv når jeg lager mine brente mandler og det er supert.
Har du ikke jerngryte, bruk jernstekepanne eller annen tykkbunnet stekepanne.
Sett ovnen på nesten full varme og rist mandlene uten at de blir brent.
Tilsett så sukker, vann, kanel og vaniljesukker.
Rør rolig rundt hele tiden. Først blir massen grå. Dette er like før 
karamelliseringen begynner. Fortsett å røre.
Pass på under karamelliseringen for det er veldig varmt og kan fort blir brent. 
VIKTIG! 
Når brune karameliserte kuler har festet seg på alle mandlene: 
Se bildet -rør så inn smøret. 
Ta mandlene på bakepapir med en gang, spre utover og avkjøles.
Når du lager brente mandler på denne måten, 
sitter de ikke fast i hverandre :-)

PS. Du kan gjerne bytte ut kanel med andre krydder. Feks. chilli, ingefær ol.

Du kan enkelt dobble oppskriften. Jeg lager stort sett posjoner med 600g mandler i.


Alltid spennende å prøve noe nytt :-)

Nyyyt juletiden :-) Klemmer fra

Ingen kommentarer: