lørdag 25. januar 2014

Islykt - lett å lage, nydelig å dekorere med!

Her hos meg her i Nord har vi hatt et helt fantastisk iskaldt vær leeeenge :-)

Hagearbeid om vinteren fungerer faktisk helt supert :-) 
Hvorfor skal vi bare ha en flott hage bare på sommeren???

Jeg har laget disse nydelige islyktene ved å bruke ballonger.
Bare sååå enkelt å lage! 

Jeg kjøper helt vanlige runde ballonger, fyller dem med vann til 
de blir så store jeg ønsker. 
blåser jeg endel luft i ballongen før jeg knyter den igjen. 
Dette for å få en flat overflate på islykta
så jeg kan få plass til relativt store stearinlys inni
Jeg setter så ballongen med vann i en passende plastbolle ute i kuldegrader.

Hvor lang tid skal islyktene fryse: 
Mine lykter er ca. 20 cm i diameter på det tykkeste, 
og 16 cm på toppen . I -10C tar det 9 - 10 timer.
Istedet for hammer til å slå hull på islykta for å lage hull til lys, 
bruker jeg et stort flatt skrujern eller enda bedre hvis du har et flatjern etc. :-)

 Her har jeg dekorert med islykter, rust roser, sink lykt og furubar. 
Bildet er tatt i mørke.

Slik ser min hage dekorasjon ut i den Blå Timen :-)

Jeg syns det er så flott med rustikk dekorasjon i hagen.
Her er mine rust roser, rust sommerfugl, grantre av rust og rust fugl i hvit krukke.
Inni krukken har jeg leca kuler og endel stein slik at krukken ikke sprekker 
i kulden og det står stødig i storm!
 Oppi krukken er det dekket med mose :-)





Håper du er blitt inspirert til litt hagearbeid,
 pynte verandaen eller inngangspartiet ditt :-)
Supert å pynte med islykter til hverdag og fest :-)

Ønsker deg en flott helg :-) Klemmer fra

1 kommentar:

Pinklady 68 sa...

Så koselig det ble:-) Kjempefint!!!
Ha en fin søndag!

KLem Laila.